Opnames van kerkdiensten zijn gedurende twaalf maanden beschikbaar via www.kerkdienstgemist.nl.
Dit zijn beeldopnamen. U kunt die diensten direct bekijken, maar ook downloaden (MP4-bestanden).
Voor oudere diensten kunt u contact opnemen met leden van de Taakgroep Beeld en Geluid
Toelichting diensten 2025/2024 Archief
Zondag 6 juli ds. Elly van Kuijk-Spaans
Thema:
Summertime and the living is easyâŠ.
Ten tijde van dit schrijven is 6 juli best nog ver weg maar toch hier alvast een âkijkje in de keukenâ, waar nagedacht wordt over het thema van deze dienst. Zo volop in de zomer aangekomen wil ik met u nadenken
over die liedregels Summertime and the living is easyâŠ. Heel veel meer kan ik er nog niet over kwijt, maar weet u uitgenodigd en neem ook gerust iemand mee op deze zomerse zondag!
Elly van Kuijk-Spaans, Middelburg
Zondag 29 juni ds. Jan van Aller
Thema:
Zalig zijn de armen van geest
Er zijn veel bijbelteksten die uit hun verband zijn gerukt en een eigen leven zijn gaan leiden,
waardoor de oorspronkelijke betekenis vaak uit het zicht raakt. Dit geldt zeker voor de eerste
woorden van de Zaligsprekingen, de openingswoorden van Jezusâ eerste publieke
redevoering, althans volgens de evangelist MattheĂŒs.
âZalig zijn de armen van geestâ- hoe vaak zijn die woorden niet misbruikt: als een
hooghartige bejegening richting âeenvoudigeâ mensen, in de zin van âAch, ze weten niet beter
â zalige onwetendheidâ. Of, erger nog, als een misplaatst oordeel over mensen met een
verstandelijke beperking â vreselijk!
Hoog tijd om te bezien wat Jezus dan wĂ©l bedoeldeâŠ
Jan van Aller
Zondag 22 juni ds. Jan Berkvens 13.00 uur
Thema:
Zeeland Jazz â Jazz dienst in de Koorkerk
In het weekend van 22 juni is het Zeeland Jazz in Middelburg. Daar doen we als Koorkerk aan mee! In de dienst van zondag verzorgt de Mayday Jazzband uit Bergen op Zoom een aantal nummers die goed bij het thema van de dienst passen: What the world needs now. Onze wereld van vandaag heeft nogal wat liefde nodig.
We lezen daartoe een stuk uit het nieuwste boek van Lex Paleaux, Liften naar de hemel, waarmee hij in februari de Nederlandse Boekhandelaarsprijs won. In de overdenking besteed ik daar ruim aandacht aan: Wanneer verwachten we iets van God in ons leven, wanneer zouden we willen dat God ingreep, en gebeurt dat dan ook? En
wat als dat niet gebeurt?
Het wordt een spannende, muzikale en verrassende dienst.
Ik hoop u zondag 22 juni, om 13:00 in de Koorkerk te mogen begroeten.
Jan Berkvens 13.00 uur
Zondag 15 juni ds. Annemike v.d. Meiden
Thema:
Moed houden
Naar aanleiding van het boek âMoed houden, gedachten over dapper levenâ van mijn vader Anne van der Meiden ga ik kijken naar moed als instrument, vanuit het idee dat ieder mens beschikt over moed. Je kunt de moed verliezen, maar ook weer bijeen rapen. Dankzij moed worden er heldendaden verricht, maar kun je ook tegenslagen aanvaarden. Bedenk wie u beschouwt als held en waar de heldhaftigheid in uzelf schuilt.
Annemike v.d. Meiden
Zondag 8 juni ds. Jan de Vlieger
Thema:
PINKSTERFEEST- FEEST VAN EEN NIEUWE GEEST
Stagnatie en vijandschap; gevangen in extreme oplossingen die geen toekomst bieden. En daar uit verlost raken! Dat is Pinksteren. Die gevangenschap in paradoxen
is van alle tijden â en daar ui loskomen ook. God verlost van de claim van extremen en potentaten. We horen de âStem van de vrijheidâ niet meer in de taal van het Heilige Gelijk, maar in de taal waarmee we dagelijks met de mensen om ons heen in lot en taal verbonden zijn. Daarover waren de mensen, uit alle volkeren van de wereld aan het begin van onze jaartelling op het Pinksterfeest in Jerusalem, in grote
verlegenheid. Zou dat echt een kans zijn om samen leven mogelijk te maken? Of is dat een idee dat je oppert als je te veel wijn op hebt? Dat is de kwestie.
Jan de Vlieger, Middelburg
Zondag 1 juni ds. Joep de Valk
Thema:
thema
Joep de Valk
Zondag 25 mei ds. Paul Saraber
Thema:
Milde solidariteit
âRogateâ . Dan lezen wij Jona 4 en Lukas 15: 18 â 32.
Waar ontbreekt het aan in onze tijd? Professor Rafael WittĂšk doet aan de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek naar de ontwikkeling van de samenleving.
âIn onze samenleving ontbreekt het aan milde solidariteit. Dat wil zeggen dat je de ander, die heel anders is dan jij, gewoon iets guntâ. Lange tijd was dit het cement van onze samenleving.
Maar vanochtend lezen wij over âdie Eneâ die nooit opgeeft om solidair te zijn.
Waar ontbreekt het aan in onze tijd? Professor Rafael WittĂšk doet aan de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek naar de ontwikkeling van de samenleving.
âIn onze samenleving ontbreekt het aan milde solidariteit. Dat wil zeggen dat je de ander, die heel anders is dan jij, gewoon iets guntâ. Lange tijd was dit het cement van onze samenleving.
Maar vanochtend lezen wij over âdie Eneâ die nooit opgeeft om solidair te zijn.
Paul Saraber, Brie sous Barbezieuxa
Zondag 18 mei ds. Paul Saraber
Thema:
Hoop
âCantateâ m.m.v. de Cantorij o.l.v. Aleida Post, Cantor van de Koorkerk.
Uitgevoerd wordt Cantate Domino van Hans Leo Hassler.
Gesprekken met onze kleinkinderen over âHoopâ stimuleerde mij voor deze dienst met als onderwerp âHoopvol leven?â
Een interview met historicus Beatrice de Graaf en het boek âHoopâ van historicus en filosoof Philipp Blom (uitg. Bezige Bij) verbreedden mijn horizon. Als lezing koos ik Lukas 8: 41 â 56.
Rest mij nog te zeggen dat wij er weer naar uitkijken om in uw midden te zijn.
Uitgevoerd wordt Cantate Domino van Hans Leo Hassler.
Gesprekken met onze kleinkinderen over âHoopâ stimuleerde mij voor deze dienst met als onderwerp âHoopvol leven?â
Een interview met historicus Beatrice de Graaf en het boek âHoopâ van historicus en filosoof Philipp Blom (uitg. Bezige Bij) verbreedden mijn horizon. Als lezing koos ik Lukas 8: 41 â 56.
Rest mij nog te zeggen dat wij er weer naar uitkijken om in uw midden te zijn.
Paul Saraber, Brie sous Barbezieuxa
Zondag 11 mei ds. André Meiresonne
Thema:
thema
André Meiresonne
Zondag 4 mei ds. Alain Verheij
Thema:
Oorlog en dodenherdenking 4 mei
Op de dag van Dodenherdenking staat de persoon van Jeremia centraal.
Hij voorziet een oorlog in zijn land. Komt dat nog wel goed of gaat iedereen eraan?
Hoe houd je hoop te midden van grote verschuivingen op het wereldtoneel?
Vragen die voor Jeremia actueel waren, voor ons land 85 jaar geleden, maar ook voor
ons Europeanen nu.
Hij voorziet een oorlog in zijn land. Komt dat nog wel goed of gaat iedereen eraan?
Hoe houd je hoop te midden van grote verschuivingen op het wereldtoneel?
Vragen die voor Jeremia actueel waren, voor ons land 85 jaar geleden, maar ook voor
ons Europeanen nu.
Alain Verheij
Zondag 27 april rev. Dirk van Leeuwen
Thema:
Geloven in Gedichten
Beloken Pasen (27 april), de afsluiting van het
acht dagen durende Paasfeest. Mijn thema
zal zijn âGeloven in Gedichtenâ - âmaak je oor
opmerkzaam voor wijsheid, - en neig je hart
naar goed-verstaanâ (Spreuken 2. 2). Over
het verlangen naar een Godservaring, zoals
een hert naar water smacht. Eerst zien en
dan geloven, maar kijken wij wel goed?
acht dagen durende Paasfeest. Mijn thema
zal zijn âGeloven in Gedichtenâ - âmaak je oor
opmerkzaam voor wijsheid, - en neig je hart
naar goed-verstaanâ (Spreuken 2. 2). Over
het verlangen naar een Godservaring, zoals
een hert naar water smacht. Eerst zien en
dan geloven, maar kijken wij wel goed?
Dirk van Leeuwen
Zondag 20 april ds. Elly van Kuijk-Spaans
Thema:
Uit de doeken
Op Paasmorgen is het feest!
Onze cantorij zingt en zelf
doen we mee. En natuurlijk
klinkt het Paasevangelie. Als
thema dacht ik te kiezen voor
âUit de doekenâ. Wees welkom
en neem ook gerust iemand
mee!
Onze cantorij zingt en zelf
doen we mee. En natuurlijk
klinkt het Paasevangelie. Als
thema dacht ik te kiezen voor
âUit de doekenâ. Wees welkom
en neem ook gerust iemand
mee!
Elly van Kuijk-Spaans
Donderdag 17 april ds. Elly van Kuijk-Spaans
Thema:
Witte donderdag
Op deze avond in de Goede Week gedenken we die laatste keer dat Jezus met zijn
leerlingen brood en wijn deelde. En we staan en zijn stil bij dat grote verhaal dat zich
ontvouwt in de dagen die volgen: een verhaal over vallen en opstaan. Er is nog een
weg te gaan naar Pasen.
Aanvang: 19.30 uur.
leerlingen brood en wijn deelde. En we staan en zijn stil bij dat grote verhaal dat zich
ontvouwt in de dagen die volgen: een verhaal over vallen en opstaan. Er is nog een
weg te gaan naar Pasen.
Aanvang: 19.30 uur.
Elly van Kuijk-Spaans, Middelburg
Zondag 13 april pastor Wim van Goch
Thema:
Kleur; licht of donker?
Beste Koorkerkers, op 13 april mag ik weer voorgaan. Die zondag is ook bekend als
Palmpasen. In de traditie wordt dan vaak het Passieverhaal, het lijden meegenomen.
En er zijn meer verhaallijnen of -langs de route van veertig dagen waar het licht
gevolgd wordt door het donker.
Twee gedichten van Michel van der Plas geven zijn eigen en misschien mijn of uw
lichte en donkere geloofservaringen kleur.
Begint de weg naar het licht juist in het donker? Ik ga eens op verkenning. Benieuwd
waar ik uitkom.
Palmpasen. In de traditie wordt dan vaak het Passieverhaal, het lijden meegenomen.
En er zijn meer verhaallijnen of -langs de route van veertig dagen waar het licht
gevolgd wordt door het donker.
Twee gedichten van Michel van der Plas geven zijn eigen en misschien mijn of uw
lichte en donkere geloofservaringen kleur.
Begint de weg naar het licht juist in het donker? Ik ga eens op verkenning. Benieuwd
waar ik uitkom.
Wim van Goch, Middelburg
Zondag 6 april ds. Aarnoud van der Deijl
Thema:
Paradoxen
Zondag 6 april is de vijfde zondag in de veertigdagentijd. We naderen Goede Vrijdag
en Pasen. In het evangeliegedeelte dat we lezen â Johannes 12:20-33 â komen een
paar Grieken die benieuwd zijn naar wie of wat Jezus is. Maar Jezus is terughoudend:
als ze mij nu zien, dan is de kans groot dat ze de verkeerde conclusies trekken. Er
zijn genoeg messiaanse gestalten in deze wereld die gouden eeuwen beloven en
daarvoor macht en geweld gebruiken. Jezusâ messiasschap is van een andere orde:
de graankorrel moet eerst sterven, voordat hij vrucht kan dragen, zegt Jezus. Het
koninkrijk van God zit vol paradoxen, zoals: âWie zich aan zijn leven vastklampt,
verliest het, maar wie in deze wereld zijn leven loslaat, behoudt het voor het eeuwige
leven.â Over zulke paradoxen gaat het deze zondag.
Het Kamerkoor Cantus Choralis o.l.v. Aleida Post, verleent medewerking met een
aantal bijzondere werken.
en Pasen. In het evangeliegedeelte dat we lezen â Johannes 12:20-33 â komen een
paar Grieken die benieuwd zijn naar wie of wat Jezus is. Maar Jezus is terughoudend:
als ze mij nu zien, dan is de kans groot dat ze de verkeerde conclusies trekken. Er
zijn genoeg messiaanse gestalten in deze wereld die gouden eeuwen beloven en
daarvoor macht en geweld gebruiken. Jezusâ messiasschap is van een andere orde:
de graankorrel moet eerst sterven, voordat hij vrucht kan dragen, zegt Jezus. Het
koninkrijk van God zit vol paradoxen, zoals: âWie zich aan zijn leven vastklampt,
verliest het, maar wie in deze wereld zijn leven loslaat, behoudt het voor het eeuwige
leven.â Over zulke paradoxen gaat het deze zondag.
Het Kamerkoor Cantus Choralis o.l.v. Aleida Post, verleent medewerking met een
aantal bijzondere werken.
Aarnoud van der Deijl
Zondag 30 maart ds. Chris Vonck
Thema:
Over âde verloren zoonâ naar Lucas 15
In vele kerken, overal ter wereld prijkt op het katheder of het voorportaal van de kerk de zin âGod is Liefdeâ.
Het staat er gezien de mens (O, wat is hij nuchter!) op de hoogte is van het bestaan van de liefde maar ze niet kan waarmaken. Onze hersens bezitten een (onbewuste) negatie bij haar toepassing. Trouwens al onze verhoudingen bezitten een schaduw, zij het gering. Wat zegt het evangelie naar Lucas 15 over de liefde van de vader over de âverloren zoonâ, dit tevens in het licht van Micha 7 vers 5: âVertrouwt de metgezel niet, verlaat u niet op uw vriend, behoed de deuren van uw mond voor haar die aan uw boezem ligtâ?
Het staat er gezien de mens (O, wat is hij nuchter!) op de hoogte is van het bestaan van de liefde maar ze niet kan waarmaken. Onze hersens bezitten een (onbewuste) negatie bij haar toepassing. Trouwens al onze verhoudingen bezitten een schaduw, zij het gering. Wat zegt het evangelie naar Lucas 15 over de liefde van de vader over de âverloren zoonâ, dit tevens in het licht van Micha 7 vers 5: âVertrouwt de metgezel niet, verlaat u niet op uw vriend, behoed de deuren van uw mond voor haar die aan uw boezem ligtâ?
Chris Vonck, Brasschaat
Zondag 16 maart ds. Elly van Kuijk-Spaans
Thema:
Gekraakt!
De kansel wordt gekraakt!
Twee krakers hebben zich al gemeld. Dat is dan toch wel weer netjes. Rebellie in overleg⊠Met elkaar denken we na over de uitroep âMijn God, wat vraag je van mij?â.
Het verhaal van Jona is inspiratiebron.
Het belooft een dienst te worden waar het allemaal net wat anders gaat dan we gewend zijn. Nieuwsgierig? Kom en neem anderen mee!
Twee krakers hebben zich al gemeld. Dat is dan toch wel weer netjes. Rebellie in overleg⊠Met elkaar denken we na over de uitroep âMijn God, wat vraag je van mij?â.
Het verhaal van Jona is inspiratiebron.
Het belooft een dienst te worden waar het allemaal net wat anders gaat dan we gewend zijn. Nieuwsgierig? Kom en neem anderen mee!
Elly van Kuijk-Spaans, Middelburg
Zondag 9 maart ds. Elly van Kuijk-Spaans
Thema:
40 dagen-tijd
De eerste dienst in de 40 dagen-tijd. Een dienst waarin we brood en wijn delen voor onderweg, onderweg naar Pasen. Een klassieke lezing voor deze zondag is die van Jezus in de woestijn. Wat gebeurt daar? Herkennen we daar iets van in ons eigen leven?
Elly van Kuijk-Spaans, Middelburg
Zondag 16 februari ds. André Meiresonne
Thema:
Eerlijkheid
âEerlijkheidâ is ons thema. Daarvoor gaan we te rade bij de gelijkenis van âDe werkers in de wijngaardâ.
Aan het eind van de dag blijkt iedereen hetzelfde loon te krijgen â hoeveel uren je ook gewerkt hebt. De een zegt: âWat ontzettend oneerlijk!â; de ander zegt juist:
Eerlijkheid, en vooral oneerlijkheid, is iets dat ons nogal kan opwinden. En tot gedoe, ruzies en zelfs oorlog kan leiden. Daar liggen diepere waarden onder, die zeker niet voor Wat kunnen we in ons dagelijkse leven met de gelijkenis die Jezus aan zijn leerlingen vertelt?iedereen gelijk zijn.âDat is nou pas eerlijk!â.
Aan het eind van de dag blijkt iedereen hetzelfde loon te krijgen â hoeveel uren je ook gewerkt hebt. De een zegt: âWat ontzettend oneerlijk!â; de ander zegt juist:
Eerlijkheid, en vooral oneerlijkheid, is iets dat ons nogal kan opwinden. En tot gedoe, ruzies en zelfs oorlog kan leiden. Daar liggen diepere waarden onder, die zeker niet voor Wat kunnen we in ons dagelijkse leven met de gelijkenis die Jezus aan zijn leerlingen vertelt?iedereen gelijk zijn.âDat is nou pas eerlijk!â.
André Meiresonne
Zondag 19 januari ds. Wim Jansen
Thema:
One
Als ik âs avonds echt te moe ben om te lezen of naar een fatsoenlijk tv- programma te kijken, zap ik nog wel eens naar het liederlijke âVandaag Insideâ en blijf soms even hangen. Even, want ik trek het niet om er naar te blijven kijken, niet alleen vanwege de rechtsheid en de platheid, maar vooral omdat er zo beschadigend over mensen wordt gesproken. Het valt me sowieso op, ook in mijn eigen omgeving, hoe lichtvaardig en onzorgvuldig mensen nare dingen over elkaar zeggen. Dit negatieve fenomeen inspireert me dan wel weer om er een viering aan te wijden. Met een tekst uit Prediker: dat we maar niet te veel moeten letten op al die woordkramerij, want dat we er zelf ook wel aan meedoen. En uit Ro- meinen, waar Paulus betoogt dat de âliefde de naaste geen kwaad doetâ.
Misschien moeten we daar maar beginnen: elkaar geen kwaad doen. Dat zou al heel wat zijn. Ik vertel een dierenverhaal over âelkaar met rust latenâ. En we luisteren naar de klassieker ONE van de Noord Ierse band U2: We hurt each other and we do it again⊠Wat neerkomt op: als we de ander beschadigen, beschadigen we onszelf, want âweâre ONEâ. Uitein- delijk zijn we allemaal EEN in het ENE. De oude Griek Plotinus (204-270) wist er ook alles van, van dat âonbeschrijflijke eneâ. Wij Koorkerkers ook, want het staat centraal in ons beleidsmodel!
Misschien moeten we daar maar beginnen: elkaar geen kwaad doen. Dat zou al heel wat zijn. Ik vertel een dierenverhaal over âelkaar met rust latenâ. En we luisteren naar de klassieker ONE van de Noord Ierse band U2: We hurt each other and we do it again⊠Wat neerkomt op: als we de ander beschadigen, beschadigen we onszelf, want âweâre ONEâ. Uitein- delijk zijn we allemaal EEN in het ENE. De oude Griek Plotinus (204-270) wist er ook alles van, van dat âonbeschrijflijke eneâ. Wij Koorkerkers ook, want het staat centraal in ons beleidsmodel!
Wim Jansen, Vlissingen
Zondag 12 januari Marianne Zandbergen
Thema:
Weg naar bevrijding
De weg naar bevrijdingâŠbegint bij ons zelf Soms lijkt het of wij weinig invloed hebben op wat er om ons heen gebeurt. Maar⊠misschien kan een mens meer doen dan hij/ zij denkt. We gaan deze ochtend kijken wat er aan de basis ligt van kleine of grote conflicten, en hoe die zijn op te lossen. En aan de hand van een oude legende zien we dat iets kleins genoeg kan zijn om iets groots tot stand te brengen.
Marianne Zandbergen
Woensdag 25 december ds. Elly van Kuijk-Spaans
Thema:
Licht in ons midden
En dan is het Kerstmorgen! Op 25 december vieren we de komst van Licht in ons midden. Natuurlijk lezen we het kerstevangelie en zingen we volop. De cantorij is erbij, met Petra. Het belooft een feestelijke dienst te worden. Wees welkom en neem gerust iemand mee!
Elly van Kuijk-Spaans, Middelburg
Zondag 22 december mw. Marianne Zandbergen
Thema:
Lichtpuntjes in donkere dagen
We bevinden ons in de adventstijd. Het is bijna Kerst. De dagen worden steeds korter, de nachten worden langer. Het is voor velen een donkere en soms ook angstige tijd, met alle oorlogen en rampen waar we dagelijks via de t.v. en de kranten mee geconfronteerd worden. Het is echter niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. De geschiedenis herhaalt zich, totdat we geleerd hebben hoe we als mensheid wijzer worden en de vrede kunnen bewaren. We gaan deze ochtend horen hoe monniken een daad stelden tijdens een oorlog⊠âŠen hoe een papegaai ons de weg kan wijzen.
Marianne Zandbergen
Zondag 15 december rev. Dirk van Leeuwen
Thema:
Gaudete (Verheugt u!)
Het gaat heel mooi worden. Medewerking wordt verleend door het kamerkoor Cantus Choralis onder leiding van (onze) Aleida Post. We horen prachtige stukken van Britten, MacMillan, Purcell, Rimsky-Korsakov, en Taverner. De gemeentezang heeft melodieĂ«n van o.a. Beethoven en Handel. Het wordt een feestje, schrijft Aleida. In deze Adventsdienst nemen we een blij voorschotje op Kerstmis, want daar loopt de Advent toch op uit en ook verder, in hoop en blijde verwachting van wat ons toevalt. âJoy is not in things, it is in usâ (Richard Wagner) en âJoy is the simplest form of gratitudeâ (Karl Barth). Rejoice, wees blij! Zelfs als het tegenzit en er geen blad meer aan de bomen zit, âtoch zal ik juichen om de Ene, -jubelen om de God die mij redt!â (Habakuk).
Dirk van Leeuwen
Zondag 8 december ds. Elly van Kuijk-Spaans
Thema:
Dwaze vrouwen
Op de tweede Adventszondag staan dwaze vrouwen centraal. Want toegegeven, een beetje dwaas klinkt het wel dat je een loflied zingt te midden van onderdrukking en geweld. We lezen daarvan in Lucas 1.
Deze morgen delen we ook brood en wijn.
Deze morgen delen we ook brood en wijn.
Elly van Kuijk-Spaans, Middelburg
Zondag 24 november ds. Wim Jansen
Thema:
De bruiloft van de dood
Op zondag 24 november is het Eeuwigheids-zondag, de laatste zondag van het zogenaamde âkerkelijk jaarâ, de laatste zondag voor Advent. U hebt dan de gedachtenisviering van Allerzielen al achter de rug. Laten we toch nog maar eens stil staan bij de dood. Maar dan in het lichte en luchtige, de dood als bruiloft. Ik denk dan aan de witte uitvaart van koningin Wilhelmina in mijn jeugd. Maar ook aan het warme, troostrijke gevoel dat me doorstroomde bij de uitvaart van mijn vader. En aan die prikkelende uitdrukking van Paulus: Dood, waar is uw prikkel? Ik denk ook aan het prachtige lied Le Moribond van Jacques Brel, maar dan in de vertolking van de Vlaamse bard Will Ferdy: Dat men lache dat men danse⊠In deze levensfase ervaar ik mijn gestorven geliefden steeds sterker als een âwolk van getuigenâ om mij heen: getuigen van liefde. Levende zielen van liefde. In de taal van deze tijd: als energie van liefde. Ik verheug mij op een feestelijke viering van de dood.
Wim Jansen, Vlissingen
Zondag 10 november ds. Aries van Meeteren
Thema:
âWaarheen, waarvoorâ
De oma van Aries van Meeteren had de evergreen âWaarheen waarvoorâ van Mieke Telkamp op singletje. We kennen het lied nu nog vooral nog van uitvaarten. Maar in 1971 stond het nummer bijna een half jaar in de top-40. Het lied sprak aan met een opsomming van vragen. En eigenlijk, zo ziet Van Meeteren, zijn het best goede vragen. Eeuwige vragen. Nu zijn er tal van antwoorden te geven op de vragen uit het lied. Aries van Meeteren gaat voor anker bij niets ontziende gedachten van twee denkers, eentje uit Bijbelse tijden en eentje uit het midden van de 20ste eeuw. Ook al leefden ze zoân 2200 jaar na elkaar, toch zitten ze verrassend op één lijn. En ze hebben een mooie troefkaart waar we volgens Van Meeteren ook vandaag de dag nog mee uit de voeten zouden kunnen.
Aries van Meeteren
Zondag 3 november ds. Elly van Kuijk-Spaans
Thema:
Gedachtenis
Op zondagmorgen 3 november herdenken we in de Koorkerk hen die in het afgelopen jaar overleden zijn. We noemen hun naam en steken daarbij een kaars aan. Her-denken of her-inneren: het is een krachtig ritueel, telkens weer, waarbij we in het noemen van de namen van de mensen van voorbij hun geschiedenis en verha- len opnieuw in het licht zetten.
âZo vlinderen ze binnenâ, zĂł beschrijft Dichteres Hanna Lam (1924-1988) wat het ritueel bewerkt in een lied dat zij schreef dat opgenomen is in de bundel âMet andere woordenâ
De mensen van voorbij wij noemen ze hier samen.
De mensen van voorbij, wij noemen ze bij namen.
Zo vlinderen zij binnen in woorden en in zinnen,
en zijn we opnieuw bij elkaar
aan ât einde van het jaar.
De mensen van voorbij zij blijven met ons leven.
De mensen van voorbij zij zijn met ons verweven.
In liefde, in verhalen, die wij zo graag herhalen,
in bloemengeuren, in een lied dat opklinkt uit verdriet.
Rondom het ritueel, waarbij u ook zelf de namen die in uw hoofd en hart resoneren in het licht mag zetten, zoeken we de stilte en luisteren we naar muziek, poëzie, en een meditatie over onderweg zijn met een Naam.
âZo vlinderen ze binnenâ, zĂł beschrijft Dichteres Hanna Lam (1924-1988) wat het ritueel bewerkt in een lied dat zij schreef dat opgenomen is in de bundel âMet andere woordenâ
De mensen van voorbij wij noemen ze hier samen.
De mensen van voorbij, wij noemen ze bij namen.
Zo vlinderen zij binnen in woorden en in zinnen,
en zijn we opnieuw bij elkaar
aan ât einde van het jaar.
De mensen van voorbij zij blijven met ons leven.
De mensen van voorbij zij zijn met ons verweven.
In liefde, in verhalen, die wij zo graag herhalen,
in bloemengeuren, in een lied dat opklinkt uit verdriet.
Rondom het ritueel, waarbij u ook zelf de namen die in uw hoofd en hart resoneren in het licht mag zetten, zoeken we de stilte en luisteren we naar muziek, poëzie, en een meditatie over onderweg zijn met een Naam.
Elly van Kuijk-Spaans, Middelburg
Zondag 27 oktober ds. Wim Jansen
Thema:
NEVEL IS HET LEVENâŠ
Als je ziet hoe snel de tijd gaat â het is alweer herfst, ben ik al zo oud? â kan het plotseling tot je doordringen dat het leven niets is. Een nevelsliert, een zuchtje, een damp. Laatst zag ik een podcast met bioloog Midas Dekkers, die zo het leven en zelfs de hele evolutie ervaart: het draait nergens op uit. Het gaat nergens heen. Er is geen vooruitgang, er is alleen maar gang. En hij leest dan uit Prediker: IJdelheid der ijdelheden. Dat gaan wij zondag 27 oktober ook doen. En om die gedachte nog eens te onderstrepen, lees ik een gedicht van Bloem: Ik heb van ât leven vrijwel niets verwachtâŠ
Maar we luisteren ook naar de nachtegaal uit dat gedicht. En naar een lied van de groep Radiohead, waaruit blijkt dat het misschien toch niet allemaal niets is. Niets is het leven. Klopt. En toch en tochâŠ
Want niemand leeft alsof het leven niets is!
Maar we luisteren ook naar de nachtegaal uit dat gedicht. En naar een lied van de groep Radiohead, waaruit blijkt dat het misschien toch niet allemaal niets is. Niets is het leven. Klopt. En toch en tochâŠ
Want niemand leeft alsof het leven niets is!
Wim Jansen, Vlissingen
Zondag 20 oktober ds. Joep de Valk
Thema:
Wonderen zien
In een protestantse kerkdienst staat een Bijbelverhaal centraal. Ter inspiratie voor onszelf, en zeker ook ter inspiratie van onze onderlinge solidariteit. Om die twee ingrediënten gaat het al tweeduizend jaar. In het uur op zondagmorgen zoeken wij wat wij van het verhaal mee kunnen nemen in ons eigen leven, én vieren wij onze solidariteit in de samen gezongen liederen en het gezamenlijk gebed.
Het gaat om twee typische wonderverhalen over de genezing van een blinde. Evan- gelist Markus beschrijft het wonder maar heel in het kort. Jezus laat zo maar even een blinde weer zien. Op zich al wonderlijk hoe snel dat gaat. Evangelist Johannes vertelt een parallelverhaal dat iets uitgebreider is. Ook een wonderlijk verhaal.
Nu zijn wonderverhalen geen geschiedschrijving. Het gaat over iets anders. Ja, waar gaat een wonder eigenlijk over? Ik stuitte ook op een definitie:
Een wonder is een â als door God gegeven â geschenk aan jou, dat de mogelijkheid heeft jou te veranderen.
Maar wonderen kunnen ook een wrange bijsmaak hebben. Had mijn kind niet als door een wonder gered kunnen worden? Waarom voel ik me vaak zo rot? Ik wou dat ik als door een wonder van mijn negativiteit zou zijn genezen.
Zijn de wonderen de wereld uit, of zijn wij er blind voor? Tijdens het schrijven van de overweging gingen inderdaad mijn ogen open en ik zag alles als een wonder. Ik hoop dat ik u er in mee kan nemen, dat wij gezamenlijk die reis kunnen maken. Naar die onbegrijpelijk wrede en tegelijk wonderschone wereld waarin wij leven. Waarin wij diep ongelukkig kunnen zijn, maar waarin ook het goddelijke plaats kan vinden. Wat zou onze rol daarin kunnen zijn?.
Het gaat om twee typische wonderverhalen over de genezing van een blinde. Evan- gelist Markus beschrijft het wonder maar heel in het kort. Jezus laat zo maar even een blinde weer zien. Op zich al wonderlijk hoe snel dat gaat. Evangelist Johannes vertelt een parallelverhaal dat iets uitgebreider is. Ook een wonderlijk verhaal.
Nu zijn wonderverhalen geen geschiedschrijving. Het gaat over iets anders. Ja, waar gaat een wonder eigenlijk over? Ik stuitte ook op een definitie:
Een wonder is een â als door God gegeven â geschenk aan jou, dat de mogelijkheid heeft jou te veranderen.
Maar wonderen kunnen ook een wrange bijsmaak hebben. Had mijn kind niet als door een wonder gered kunnen worden? Waarom voel ik me vaak zo rot? Ik wou dat ik als door een wonder van mijn negativiteit zou zijn genezen.
Zijn de wonderen de wereld uit, of zijn wij er blind voor? Tijdens het schrijven van de overweging gingen inderdaad mijn ogen open en ik zag alles als een wonder. Ik hoop dat ik u er in mee kan nemen, dat wij gezamenlijk die reis kunnen maken. Naar die onbegrijpelijk wrede en tegelijk wonderschone wereld waarin wij leven. Waarin wij diep ongelukkig kunnen zijn, maar waarin ook het goddelijke plaats kan vinden. Wat zou onze rol daarin kunnen zijn?.
Joep de Valk, Domburg
Zondag 15 september ds. Paul Saraber
Thema:
Over de Jabbok
Toen ik het einde had bereikt van mijn verdorvenheden,
stond God op uit het slijk en weende;
En ik stond naast Hem, ziende neder op een verloren eeuwigheid.
En Hij zeide: âJe had geen gelijk, maar dat is nu voorbij.
Van heden tot aan die andere eeuwigheid is maar één schrede.
stond God op uit het slijk en weende;
En ik stond naast Hem, ziende neder op een verloren eeuwigheid.
En Hij zeide: âJe had geen gelijk, maar dat is nu voorbij.
Van heden tot aan die andere eeuwigheid is maar één schrede.
Paul Saraber, Brie sous Barbezieuxa
Zondag 8 september ds. Paul Saraber
Thema:
Een lui leven, dat is geen leven âSpreuken 6:6-11 en Amos 6:1,3-7
Einde âLeerhuisâ? Na de tweede wereldoorlog werden er in Nederland âLeerhuizenâ of kringen opgericht. Contacten tussen Joden en Christenen openden nieuwe perspectieven. In het Westland werd aan het begin van deze eeuw het âLeerhuis Westlandâ opgericht met hulp van de Ekklesia Amsterdam. Het waren bijzondere avonden, die een ander licht wierpen op de Bijbelverhalen. Ik ben nog steeds dankbaar voor hetgeen ik toen geleerd heb. Wij leerden de Bijbelverhalen als kritische spiegel op de samenleving zien. Zo werden de verhalen kritische spiegels, een krachtig tegenwicht tegen de bestaande verhoudingen. Als voorbeeld: Het âOnze Vaderâ. Iedere zondag wordt dat hardop gebeden in een eeuwenlange sleur. Maar het is een âverzettekstâ, tegen de heersende machten en het ziet uit naar een andere wereld. Na mijn vertrek naar Frankrijk in 2007 kwam er een einde aan het âLeerhuis Westlandâ. Dan ontving ik deze week, ongevraagd, het vakblad voor werkers in de Protestantse kerk. (je bent nu eenmaal predikant). Er is geen leerhuis te bekennen in deze uitgave. Geen verzetsliteratuur. Tot mijn ontzetting lees ik over de Kliederkerk in Den Haag-Loosduinen. Over kerk naar buiten: âDoe wat je zelf leuk vindtâ, of âEr moet een lonkend perspectief zijnâ, âKerk als gastvrije plekâ. De classispredikant in Zuid-Holland Noord eindigt zijn verhaal aldus: âWillibrord bracht het evangelie naar Nederland. Twee eerdere pogingen misluktenâ. Ergo: âLaten wij in de kerk ruimte aan de mislukkingâ. En ga zo maar door.
Wat een blad, lief en aardig. Ik word boos! Dit is de PKN. Het verzet ontbreekt ten enen male!! De verhalen en teksten kritisch benaderen moet het ijkpunt zijn voor het verlangen naar een andere wereld. Ik schaam mij voor de PKN en pleit voor de wederopstanding van âHet Leerhuisâ
Wat een blad, lief en aardig. Ik word boos! Dit is de PKN. Het verzet ontbreekt ten enen male!! De verhalen en teksten kritisch benaderen moet het ijkpunt zijn voor het verlangen naar een andere wereld. Ik schaam mij voor de PKN en pleit voor de wederopstanding van âHet Leerhuisâ
Paul Saraber, Brie sous Barbezieuxa
Zondag 18 augustus ds. Martijn Junte
Thema:
Je geesten in de varkens jagen
Het thema van de dienst is âJe geesten in de varkens jagenâ naar aanleiding van Marcus 5, 1-20.
In de overdenking staan we stil bij het verhaal van de bezetene van Gerasa. (âMijn naam is Legioâ) en verbinden dat met een opstel van de filosoof William James, âIs life worth living?â In dat essay heeft hij het over, wat hij noemt âthe twice bornâ. Dat zijn zij die de gebrokenheid, die ze in hun bestaan ervaren, te boven komen. Pas in tweede instantie ervaren zij zin en richting in hun leven.
De vraag die erboven hangt, is of we zelf onze geesten verjagen of mogen of kunnen geloven dat er iemand is aan wie de geesten zich onderwerpen en hem vragen of ze alsjeblieft in de varkens mogen varen. En wat moeten we met die noodlottige afloop voor deze dieren, die zich halsoverkop in het meer storten? Kortom, vragen genoeg om die morgen bij stil te staan.
In de overdenking staan we stil bij het verhaal van de bezetene van Gerasa. (âMijn naam is Legioâ) en verbinden dat met een opstel van de filosoof William James, âIs life worth living?â In dat essay heeft hij het over, wat hij noemt âthe twice bornâ. Dat zijn zij die de gebrokenheid, die ze in hun bestaan ervaren, te boven komen. Pas in tweede instantie ervaren zij zin en richting in hun leven.
De vraag die erboven hangt, is of we zelf onze geesten verjagen of mogen of kunnen geloven dat er iemand is aan wie de geesten zich onderwerpen en hem vragen of ze alsjeblieft in de varkens mogen varen. En wat moeten we met die noodlottige afloop voor deze dieren, die zich halsoverkop in het meer storten? Kortom, vragen genoeg om die morgen bij stil te staan.
Martijn Junte, Gouda
Zondag 11 augustus ds. Foekje Dijk
Thema:
Rijkdom van trage verhalen
Hoe kan een mens in de huidige weerbarstige tijd van polarisatie, oorlogen en dreiging van oorlogsgeweld, van haast en sociale/economische/politieke onzekerheid toch vonken van hoop elkaar aanreiken? Dit naar aanleiding van een tekst uit het evangelie naar Lucas 6: 39-49 en het gedicht van Joke van Leeuwen âKameel in de stadâ. Het is heel in het kort, denk ik, de rode lijn die door de dienst heen loopt.
Foekje Dijk, Dalfsen